SPORAZUM O OTVORENOM NEBU - PRILIKA ZA RAZVOJ VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA

 

O efektima implementacije Sporazuma o otvorenom nebu i liberalizacije viznog režima na vazdušni saobraćaj Republike Srbije, bilo je reči na Konferenciji održanoj 14. aprila 2010. godine u Privrednoj komori Beograda, a u organizaciji Udruženja saobraćaja i telekomunikacija. 
Konferencija je bila međunarodnog karaktera s obzirom da su u njenom radu učestvovali dr David Marsh, direktor Prognoze i analize saobraćaja Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EUROCONTROL-STATFOR), Par Eriksson, menadžer projekta SWEDAVIA, dr Branko Lucovnik, rukovodilac tima SWEDAVIA, Michael Balint Szucs, generalni direktor Spanair-a, dok su iz Srbije učestvovali eminentni stručnjaci i menadžeri: Radoslav Tomašević, pomoćnik ministra Ministarstva za infrastrukturu, Nebojša Starčević, generalni direktor Direktorata civilnog vazduhoplovstva, Nenad Šakić, načelnik Službe za upravljanje saobraćajem Agencije za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore, prof dr Velimir Radosavljević, generalni direktor aerodroma "Nikola Tesla", Srđan Radovanović, generalni direktor JAT airwaysa, mr Žarko Đurović, direktor Montenegro airlines za Srbiju i Dragan Bugarinović generalni direktor aerodroma "Konstantin Veliki".
Ocenjeno je da su, usvajanjem Sporazuma o otvorenom nebu i njegovom ratifikacijom 13. maja 2009. godine u Skupštini Republike Srbije, ostvarena očekivanja i pozitivni efekti, kako direktni, tako i indirektni.
To se, pre svega, odnosi na veću konkurenciju i dolazak novih avio kompanija (uključujući i niskobudžetne) na domaće tržište, što indirektno utiče i na smanjenje cena, a uz liberalizaciju viznog režima i na povećanje broja putnika u vazdušnom saobraćaju. Iskustva novih članica EU kada je u pitanju primena Sporazuma o otvorenom nebu u poslednje 2-3 godine su različita, ali pokazuju da se u proseku obim prometa povećava za oko 50%, jer zajednički vazdušni prostor, uz deregulaciju u ovoj oblasti, ima pozitivan efekat i deluje stimulativno na rast prometa u vazdušnom saobraćaju. Da bi se Sporazum u potpunosti primenio neophodno je, pored 80% usvojene regulative, još oko 20% propisa usaglasiti sa evropskim zakonodavstvom i to posebno u oblasti bezbednosti i kontrole letenja, ali i usvojiti novi zakon o vazdušnom saobraćaju. Kada je u pitanju komercijalni efekat ostvaren je značajan pomak, jer na srpskom tržištu strane kompanije bez problema dobijaju dozvole za letenje, što umnogome utiče i na snižavanje cena transporta. Sa beogradskog aerodroma od maja 2009. godine poleću vazduhoplovi 15 novih avio kompanija. Za prva dva meseca ove godine obim avio saobraćaja povećan je za 5% u odnosu na isti period 2009. godine, u martu za 10%, dok se u aprilu očekuje povećanje broja putnika za više od 20%.


Udruženje saobraćaja, telekomunikacija i informatičke delatnosti

Info

Projekat